Hier! - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu Hier! - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu

Hier!

Blijf op de hoogte en volg Anita

27 Maart 2014 | Ghana, Jirapa

Hier….
• is de gebiedende wijs zeer gebruikelijk: kom, zit, geef me geld/je laptop/je slippers, ja zelfs je haar.
• wordt ongegeneerd in oren en neus gepeuterd. En neem van mij aan dat de opbrengst groot is!
• hebben mannen vaak een paar lange vingernagels. Voor het betere peuterwerk?
• is zo langzamerhand een hele boerderij om het huis ontstaan. De kat heeft een vrouwtje gevonden en voor drie nakomelingen gezorgd, drie kippen zijn regelmatig in de veranda te vinden om de rijst van hond en kat op te eten, in de storage room naast de keuken leeft een vleermuis en in de tuin scharrelen zo nu en dan varkens en geiten rond.
• wordt open en bloot, wanneer en waar dan ook borstvoeding gegeven.
• werken afspraken het best als ze binnen één en dezelfde kalenderweek gemaakt worden. Veel korte termijn planning dus.
• sta je stil bij dingen die zo gewoon waren dat ze niet eens meer opvielen. Reuze handig dat scheurrandje in het w.c. papier!
• kun je kleding dragen die past (is echter niet noodzakelijk), die je leuk vindt en/of die praktisch is. Een man met een roze muts met pomponnen aan de uiteinden van de oorklepjes is niets vreemds.
• kan het even duren voordat je de juiste gasfles terug hebt. Dan kan koken op houtskool uitkomst bieden.
• wordt veel als ‘eetbaar’ gezien: kop en “tenen” van een kip/hond, ingewanden, huid, bladeren van bomen/struiken, graten en botten.
• verschuift de rotonde zo nu en dan, maar zelden naar het midden van de kruising.
• hangen de mango’s als kerstballen in de boom.
• wordt van alles en nog wat op het hoofd gedragen (met en zonder gebruik van handen).

Hier is veel ‘anders dan dat ik gewend was’ en het is een genot om dat van dichtbij mee te maken!

• 27 Maart 2014 - 10:54

Wim Nijssen:

hier is leuk!

• 27 Maart 2014 - 10:57

Naomi:

Als ik dit zo hoor wordt je nog een heuse dierenvriend... Fijn dat je zo geniet.

• 27 Maart 2014 - 11:30

Frederiek Dijkhuizen:

Hahaha.
    Ik vind het zo mooi hoe je met open ogen en open mind naar je nieuwe samenleving kijkt en er zo prachtig over schrijft. Af en toe zo'n zin om om een hoekje te kijken!
    Groetjes, Frederiek

• 27 Maart 2014 - 11:45

Leo:

Leuk dat hier en daar zo verschillend en anders zijn.Straks wordt het ook weer anders als je weer daar bent of ergens anders. Leuk dat je er zo van kan genieten!

• 27 Maart 2014 - 16:55

Corry:

Fantastisch verslag Anita, Het ga je goed daar!
    Liefs uit Woerden,

• 27 Maart 2014 - 21:16

Louisa:

Mijn poes Cyppie en ik zijn benieuwd naar de familie uitbreiding. Stuur je een foto ?
    In plaats van je collega/huisgenoten heb je nu dus dieren in en rond je huis. Ook gezellig toch ?
    Lieve groet, ma

• 27 Maart 2014 - 21:43

Mia:

Breng maar wat van daar mee naar hier (of van hier naar daar, hoe je het lezen wil). Klinkt als dat ze daar wat relaxter zijn dan hier...daar...bij jou!

• 27 Maart 2014 - 22:34

Ingrid:

Het is een genot om jou verslagen te lezen Anita .... fijn dat het zo goed gaat en je het zo naar de zin hebt.... het klinkt allemaal zo eerlijk en puur.... Heerlijk! xxx

• 27 Maart 2014 - 22:47

Marjet:

Hier is het voorjaar en begint de buitenwereld geel, roze, wit en lichtgroen te kleuren.
    Fijn om hier van daar te lezen.
    Veel groeten, Marjet

• 28 Maart 2014 - 19:26

Monique:

Sjaak maakt zich toch een Bertje zorgen over de andere katten. Hij weet als geen ander dat je onverwachts medenloos toeslaat. ;-)

• 30 Maart 2014 - 12:37

Ron:

Geweldig, nooit geweten dat hier daar zo niet hier zou zijn. In dat opzicht is het gaaf dat je niet hier maar daar bent, daar waar hier zo anders is dan hier :-) xxx

• 30 Maart 2014 - 20:56

Lilian:

Haha geweldige blog!! Vooral die korte termijn planning klinkt voor mij als muziek in de oren ;).
    Geniet daar op je mini boerderij