Vakantie - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu

Vakantie

Blijf op de hoogte en volg Anita

11 Juli 2014 | Ghana, Jirapa

Voor velen is het aftellen naar de zomervakantie begonnen. In Ghana gaan de scholen 25 juli dicht. Ook ik heb vakantiedagen (25 per jaar), maar niet noodzakelijkerwijs in de schoolvakantieperiodes. Tussen Kerst en Oud en Nieuw heb ik een aantal dagen vrij genomen en in juni ben ik anderhalve week vrij geweest. Die periode ben ik op pad geweest met Mirjam en Ina. Voor alle duidelijkheid: dit zijn niet mijn nieuwe huisgenoten, maar twee vriendinnen van mij uit Nederland. Het was erg fijn en gezellig om hen weer te zien. We hebben elkaar ontmoet in Nkoranza (in de buurt van Techiman). Daar verbleven we in een Guest House van Hand in Hand Community. Een gemeenschap waar mensen met een verstandelijke beperking wonen, naar school gaan, werken of activiteiten aangeboden krijgen. De community is opgezet door een Nederlandse arts. Een bijzondere plek! Zulke woongemeenschappen kom je in Ghana waarschijnlijk zeer weinig of niet tegen. In de omgeving van Nkoranza hebben we de Kintampo waterval en de Boabeng Fiema Monkey Sanctuary bezocht. Daarna met z’n drieën naar Jirapa gereisd. In twee dagen laten zien waar ik woon en werk en toen weer vertrokken naar Wechiau (Hippo Sanctuary) en Mole National Park (olifanten gezien!). Behalve van het gezelschap heb ik ook erg van het reizen en de bezochte plekken genoten. Wat is Ghana mooi!!
En nu is het aftellen naar de komst van Agnes en Marjet op 28 juli!
Het WK voetbal is niet onopgemerkt aan me voorbij gegaan. Ik heb de vriendschappelijke wedstrijd Nederland – Ghana gezien, de wedstrijd Nederland – Spanje en afgelopen woensdag Nederland – Argentinië. Leuk om die wedstrijden met Ghanezen om me heen te kijken. Een finale Nederland – Ghana zat er helaas niet in.
De laatste paar dagen ben ik me aan het bekwamen in twee nieuwe vaardigheden: teken uittrekken en mijn motor kick starten. Nu het gras langer wordt, is de kans groter dat de hond en de kat teken oplopen. De eerste teek die ik bij de kat ontdekte, kon ik Mirjam nog in de maag splitsen, maar nu moet ik het toch echt zelf doen. Ik vind het maar een smerig klusje! Mijn motor heeft accu problemen en is alleen nog aan de praat te krijgen met kick starten. Dat valt nog niet mee (en het ziet er zo makkelijk uit als een ander het doet). Morgen laat ik een nieuwe accu plaatsen. Misschien zo af en toe toch maar eens kick starten om de nieuw verworven vaardigheid niet kwijt te raken.
Foto’s houden jullie nog van me tegoed. Mijn fototoestel deed al een tijdje raar (wazige foto’s) en heeft het een maand geleden helemaal begeven. Met mijn nieuwe toestel (komt eind van de maand naar Ghana!) zal ik nog wat foto’s van de office outfit maken. Nu in ieder geval één foto van het bezoek aan de Kintampo waterval.

EEN FIJNE VAKANTIE VOOR IEDEREEN DIE BINNENKORT VRIJ IS!!

  • 12 Juli 2014 - 00:06

    Marjet:

    Hoi Anita,
    Ik heb inmiddels ook vakantie. Agnes werkt nog een week. Ons vertrek komt steeds dichterbij. Ik verheug me erop jou te zien en wellicht ook met z´n drieen op stap te gaan. De belangrijkste voorbereidingen zijn inmiddels getroffen, nu nog kleding en zo. Tips? Ik ga dit weekend mijn oude rugzakken eens controleren op ritsen en naden. Dank voor het advies in deze. Volgende week nog mijn moeder en familie in Vreeland en omgeving opzoeken.
    Jij nog goede dagen en tot gauw ziens! Marjet

  • 12 Juli 2014 - 00:27

    Ina:

    Anita, wat was het bijzonder om bij je te zijn! Enorm respect gekregen voor de manier waarop je je staande weet te houden daar in Jirapa. Leuk dat we je collega's en vrienden konden ontmoeten en samen een deel van het mooie land konden zien. Ik wens je veel plezier met Marjet en Agnes. Ik stuur de foto's van na Jirapa nog even naar je toe via We Transfer. Dat nijlpaard en die olifanten moeten toch ook op je computer komen te staan! Goed dat je een nieuw fototoestel laat komen. Ghana en zijn inwoners zijn te mooi en bijzonder om geen foto's meer te kunnen maken.
    Liefs, Ina

  • 28 Juli 2014 - 20:09

    Mirjam:

    Ik sluit me helemaal bij Ina aan: het was zo bijzonder om jou en je leven (een stukje) mee te mogen maken. 3 weken reizen door Ghana, het ontmoeten van de inwoners en al het moois van Ghana waren een hele bijzondere ervaring.
    Vandaag heb ik een aantal foto's af laten drukken, zodat ik het elke dag weer zie!!
    Heel veel liefs, Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Jirapa

Anita

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 118953

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 15 September 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: