Dagelijks leven - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu Dagelijks leven - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu

Dagelijks leven

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

05 Oktober 2013 | Ghana, Jirapa

De eerste dag met de fiets naar kantoor begon met een lekke band. Net na de poort bij mijn huis groette ik een man die meteen aanbood mijn fiets in zijn auto te zetten en me naar een fietsenmaker te brengen. Daar de band laten plakken en mijn weg op de fiets vervolgd. Het fietsen is een vermakelijke bezigheid. Al groetend, lachend en zwaaiend fiets ik door Jirapa. Het grappigst zijn de kinderen die luid ‘nasala’ (= white person) roepen als ik aan kom fietsen.
Als ik op kantoor kom, maak ik eerst een groetrondje. Dit is meteen een mini taalles. Ik zorg er voor dat ik een schrift bij me heb om de nieuw geleerde zinnen meteen in op te schrijven (anders ben ik ze al vergeten voordat ik de kamer uit ben). Het valt niet mee om het Dagaare op te pikken. Dit komt m.n. doordat ik allerlei dialect varianten te horen krijg. Denk ik een nieuwe zin geleerd te hebben, maar krijg dan in de volgende kamer te horen dat ik het anders moet zeggen. We lachen er allemaal hartelijk om en gaandeweg pik ik toch het één en ander op. Fin fin (= small small= een beetje).
Vorige week twee keer met Alice naar de waterpomp geweest. Het water in huis stroomde maar een paar dagen en we gebruiken nu (en dat is al zo sinds januari van dit jaar) regenwater en pompwater. De waterpomp is niet ver van ons huis vandaan. De eerste keer dat we water gingen halen was erg komisch. Om 6.30 uur zaten Alice en ik allebei op een jerry can bij de pomp te wachten. Na een tijdje wachten ben ik naar huis gegaan om mijn jerry can te wisselen voor een emmer. Het leek me een beter idee om met 10 kilo op mijn hoofd te beginnen in plaats van (ongeveer) 20. Er waren veel mensen bij de pomp en er werd gelachen toen de emmer op mijn hoofd gezet werd. Bij het weglopen verloor ik al meteen een slipper die in de modder vast bleef zitten. Nog meer gelach; ook van mij, waardoor er water uit de emmer over me heen viel. Lachend vroeg ik de omstanders me niet aan het lachen te maken. Gouden moment!! Met een redelijk volle emmer ben ik bij het huis aangekomen. De tweede keer dat we naar de waterpomp gingen, had ik het idee dat ik wel klaar was voor een jerry can. Hoewel zwaarder en redelijk wiebelig als je doorloopt, draagt een jerry can fijner op je hoofd dan een emmer (met twee cirkelvormige randjes in de bodem). Sinds die tweede keer zijn we niet meer naar de pomp geweest. Het heeft de afgelopen week een aantal keer flink geregend, zodat we onze watervoorraad met regenwater aan konden vullen.
Ik zou zo veel kleine dingen willen beschrijven, maar moet dat eigenlijk meteen doen op het moment dat ik ze zie omdat ik ze anders vergeet: de weefgetouwen met lange draden langs de kant van de weg, het droog vegen van de badkamer met een bosje gedroogd gras (of wat het ook is), het waterflesje zonder bovenkant dat aan een draadje in de badkamer hangt als houder voor tandenborstel, tandpasta en alles wat je verder in de badkamer bij de hand wilt hebben, een man met een geit op de motor, het gasfornuis waarvan alle pitten maar één (de hoogste) stand hebben, de hondepoten inclusief vacht en nagels die voor het kantoor verkocht werden en de mooie sterrenhemel.
Vorige week naar de kindergroep geweest. Leuk en interessant! Terwijl de ouders met hun kinderen langzaam binnenkwamen heb ik met een aantal kinderen op een mat gespeeld. De leeftijden en beperkingen van de kinderen lopen flink uiteen. De groep begon met een introductierondje, een samenvatting van de informatie van de vorige keer en een paar liedjes/bewegingsspelletjes. Toen me gevraagd werd of ik ook een liedje kon zingen heb ik met de hele groep ‘hoofd, schouders, knie en teen’ gedaan (en dan is het natuurlijk leuk om na de langzame variant ook de snelle te doen!). Ik weet nog niet goed hoe ik mijn werk hier vorm moet gaan geven, maar heb al wel allerlei ideeën. Het is in ieder geval een baan waarin ik mijn fysiotherapie- en onderwijservaring goed kan combineren!
Afgelopen week had ik een aantal werkzaamheden buiten kantoor. Dinsdag was ik bij een hoortesttraining voor leerkrachten. Donderdag ben ik met een collega meegegaan voor observaties in een aantal klassen van een basisschool in Jirapa en vandaag ben ik met Alice naar twee scholen geweest om te zien hoe het met de hoortesten gaat. Het is fijn om praktisch bezig te zijn, naar de scholen te gaan en kinderen te zien! Ik heb genoten van vandaag. De motorrit naar de scholen was prachtig: mooie wolkenlucht en groene omgeving. Het rondlopen op de scholen is leuk, want je bent toch altijd een bezienswaardigheid. Op beide scholen kregen we een lunch aangeboden (lekker met de rechter hand genuttigd) en daarna met de head teacher ergens pito gedronken. De pito was deze keer zoeter van smaak en minder sterk (voor een aantal mensen onder jullie: het deed me denken aan warme appeldrank, maar dan koud). Inmiddels lukt het me aardig om een aangename hoeveelheid pito in mijn kalebas te krijgen.
Morgen (= zaterdag) ga ik naar een meeting van de Associatie voor mensen met een beperking. De rest van het weekend lekker potteren (to potter= rommelen). Als het goed is, wordt er maandag een kledingkast voor me gebracht en kan ik mijn koffers uitpakken.
En tot slot nog dit: er staan nieuwe foto’s op mijn weblog!

  • 05 Oktober 2013 - 17:14

    Marieke:

    Hoi Anita, heerlijk al die dingen die anders zijn en toch gewoon ook daar de alledaagse dagen draaien. In een totaal andere wereld de routines je eigen maken. Die emmer! Ik hoop dat er filmpjes zijn ;-). Hier nu zaterdagmiddag en ik ben net aan het werk geslagen ...de afgelopen dagen zijn nog mooi en zonnig geweest. Toch zijn de tekenen van de herfst al daar en worden de dagen korter...Ik blijf je volgen!!
    Lieve groet Marieke

  • 05 Oktober 2013 - 17:21

    Ilse:

    Lieve Anita, Eindelijk tijd om jouw blog te lezen. Wat een schitterende verhalen. Moet geweldig zijn om je zo in een nieuwe cultuur onder te kunnen dompelen. Gelukkig zie jij ook overal de humor van in. Ik had je wel met die emmer willen zien lopen. Wat zullen die Ghanese vrouwen gelachen hebben. Goed te lezen dat het zo goed bevalt en dat je je zo dapper staande weet te houden in die vreemde wereld. Heel veel succes en plezier en we blijven je natuurlijk graag volgen.
    Liefs, Ilse

  • 05 Oktober 2013 - 20:15

    Jeannette:

    He Anita,
    Tjemig wat een geimproviseer, en wat goed dat je overal wel de humor van inziet, samen met mensen kan lachen en ondertussen beresterk wordt met 20 liter op je hoofd. Is dat huis trouwens van leem? Ik vind het prachtig, ook die mooie vormen van hekwerk? voor de ramen. Hoe warm is het eigenlijk, is er ook regentijd ?
    Lekker veel foto's maken hoor, dat maakt het inleven een stuk makkelijker!
    Tot de volgende keer!
    big Hug, Jeannette

  • 05 Oktober 2013 - 21:10

    Mia:

    Hoi Aniet, wat kun jij het allemaal mooi beschrijven! Je verwondert je nergens over, lijkt het wel. Je neemt het zoals het komt, geniet ervan, lacht erom. Mooie instelling.
    Grappig dat je begint met schrijven over je fietstochtje naar kantoor. Dat klinkt zo heel gewoon. En daarna vervolg je met alleen maar ongewone dingen. Klinkt allemaal erg interessant. Fijn dat je je al een beetje nuttig kunt zijn op je werk, des te sneller ben voel je je hopelijk thuis!
    Tot je volgende blog, groetjes,
    Mia en de mannen

  • 06 Oktober 2013 - 18:38

    Nicole, Andre En Nick:

    Dat dagelijks leven van jou lijkt nog weinig dagelijks; heel leuk om te lezen. En super dat je er ook foto's bij plaatst zodat het bij ons ook gaat leven. Ik zie dat de Nederlandse vlag nog ontbreekt ;-)
    Heb je al een postadres kunnen ontdekken?

  • 06 Oktober 2013 - 21:48

    Louisa:

    Lieve Anita,
    Wat geniet jij van die andere wereld ! Fijn om te lezen. Ik zie je in gedachten lopen met die yerrycan op je hoofd.Dat je dat al kunt !
    Leuk huis zeg.Mooie blauw,gezelige woonkamer, modern sanitair. Ik had er geen voorstelling van,maar dank zij de foto's heb ik er nu een idee van.
    Hier wordt het herfst met moole kleuren. In de tuin veel noten, peren en appels om te oogsten.
    Lilian was een paar dagen hier We zijn o.a. naar een nostalgisch concert in de Niervaert geweest, waar de ene helft van Klundert naar de andere helft kwam luisteren.Leuk !
    De poes is gesteriliseerd en loopt nu met en rood rompertje aan, staat ze goed.

    Tot de volgende keer . Liefs m

  • 06 Oktober 2013 - 21:48

    Louisa:

    Lieve Anita,
    Wat geniet jij van die andere wereld ! Fijn om te lezen. Ik zie je in gedachten lopen met die yerrycan op je hoofd.Dat je dat al kunt !
    Leuk huis zeg.Mooie blauw,gezelige woonkamer, modern sanitair. Ik had er geen voorstelling van,maar dank zij de foto's heb ik er nu een idee van.
    Hier wordt het herfst met moole kleuren. In de tuin veel noten, peren en appels om te oogsten.
    Lilian was een paar dagen hier We zijn o.a. naar een nostalgisch concert in de Niervaert geweest, waar de ene helft van Klundert naar de andere helft kwam luisteren.Leuk !
    De poes is gesteriliseerd en loopt nu met en rood rompertje aan, staat ze goed.

    Tot de volgende keer . Liefs ma

  • 07 Oktober 2013 - 08:53

    Arline:

    Wat leuk om telkens wat te lezen en op die manier te leren van een andere cultuur! Fijn om te lezen dat je het ook zo naar je zin hebt. Ben heel benieuwd naar de foto's, die ga ik straks bekijken.

    Groetjes, Arline

  • 08 Oktober 2013 - 10:09

    Wim Nijssen:

    En toch had VSO iets heel anders in gedachten toen ze jou bekend maakten met het principe van waterfilters!

  • 08 Oktober 2013 - 12:27

    Wil Dons En Wil Van Ooijen:

    Hoi Anita,
    Ja, ook wij zijn nu trouwe volgers van je Ghanese belevenissen! Leuk om te lezen en te zien.
    Veel succes daar!
    Groetjes, Wil en Wil

  • 11 Oktober 2013 - 09:28

    Patricia:

    Hoi Anita,
    Het klinkt en ziet eruit of je helemaal op je plek bent daar. Geweldig. Eigenlijk raar dat het bijzonder is om je met al die basis dingen bezig te moeten houden zoals water halen. Wat zijn we hier toch verwend. Geniet er maar van!
    Dan maken wij ons hier wel druk om bijzaken zoals OPP's, taakbeleid, planningen, OMVG en dat soort rommel.
    Liefs vanuit een koud en nat Nederland, Patricia

  • 11 Oktober 2013 - 10:21

    Corry:

    Hoi Anita,

    Wat leuk om jouw belevenissen op deze manier te volgen!

  • 27 Oktober 2013 - 20:17

    Jopie Van Dongen :

    Lieve Anita
    Nog van HARTEGEFELICITEERD met je verjaardag!! Fijn dat het goed met jou gaat en wij hopen dat jij een fijn en gelukkig nieuw levensjaar mag krijgen.Wij worden op de hoogte gehouden door je ouders en Harry en Erika,maar vonden het ook fijn om zelf iets persoonlijkst te schrijven,wij hopen Anita dat het jou goed zal gaan en we denken aan je!!

    Liefs van Krijn en Jopie van Dongen xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Jirapa

Anita

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 118974

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 15 September 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: