Hoogtepunt van de week - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu Hoogtepunt van de week - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu

Hoogtepunt van de week

Blijf op de hoogte en volg Anita

13 Oktober 2013 | Ghana, Jirapa

Het hoogtepunt van deze week was zondermeer de begrafenis waar ik vrijdag naartoe ben geweest. Ik heb mijn ogen uitgekeken! Voordat de overledene naar zijn eigen huis werd gebracht, was er gelegenheid om afscheid te nemen in Jirapa (bij het huis van één van zijn kinderen). Zodra de pick up met kist aan kwam rijden begon de wachtende menigte luid te jammeren. De kist werd geopend en iedereen kon een blik in de kist werpen. Vervolgens werd de kist gesloten en weer in de laadbak van de pick up gezet….op naar het huis van de overledene in een dorp buiten Jirapa. Bij het huis liepen jammerende mensen heen en weer. Na een tijdje werden er geweerschoten gelost en werd het lijk naar buiten gebracht en op een mat gelegd. Van de mat werd de man weer opgetild en in een stoel gezet. Mensen kwamen naar de stoel om te rouwen en muntjes naar de overledene te gooien (geen idee of daar nog een diepere betekenis achter zit, maar het is in ieder geval een financiële bijdrage voor de nabestaanden). Van de stoel weer in de kist en met de pick up naar een nabijgelegen school voor de ‘staging’. Op wat je het schoolplein zou kunnen noemen was een podium (met overkapping en een stuk boven de grond) gebouwd. Daar werd de overledene weer in een stoel gezet (muts op en stok in de hand) om daar te blijven tot de begrafenis de volgende dag. Gedurende die tijd blijven er mensen bij het podium om te rouwen en pito te drinken. Voor mij was het gesleep met het lijk het meest opzienbarende. Ondenkbaar voor ons; zoals het cremeren van een overledene voor de mensen hier ondenkbaar is.
Ook afgelopen week naar een aantal scholen geweest om te zien hoe het met de hoor screening gaat. En dan zit ik daar in een lokaal of onder een boom waar biggetjes rondscharrelen en dan ben ik me zeer bewust van hoe bijzonder het is om hier te zijn!!
Inmiddels ben ik in het bezit van een kledingkast. Mijn koffer en tas zijn echter nog niet helemaal uitgepakt. Daar zijn verschillende redenen voor: geen zin, eerst géén en daarna niet genoeg hangertjes, nog geen mandjes voor de kleine losse spullen, liever naar een spot voor bier (en dan is de dag al ver voorbij). Dat brengt me op het onderwerp ‘tijd’. Ik ben nu vijf weken in Ghana. Het voelt als langer aan. Nog maar zo kort en toch al zo lang; tijd is een raar fenomeen. De tijd gaat hier, net als in Nederland, snel voorbij als ik denk in dagen of weken. De dag zelf heeft veel meer traagheid in de vorm van wachten (op wie of wat dan ook), je loom voelen en op je gemak een klusje doen (zoals afval verbranden of kleding wassen; met de hand, want er is geen wasmachine). Je past je tempo vanzelf aan. Je moet wel bij deze temperatuur. Geen idee hoe warm het precies is. Het zal ergens in de 30 graden zijn. Regelmatig hoor ik ons dak van golfplaten tikken als een opwarmend strijkijzer.
Ik heb geen huisadres, maar de postbus van mijn werkgever (GES) is als postadres te gebruiken:
Anita van Maastricht
P.O. Box 14, GES
Jirapa, Upper West Region
Ghana
West Africa

Ook deze week weer nieuwe foto’s!!

  • 13 Oktober 2013 - 19:46

    Naomi:

    Jee wat een belevenissen leuk om te lezen. Je ziet er goed uit Aniet.
    Liefs Naomi

  • 13 Oktober 2013 - 19:51

    Henriette Van Harten:

    Hoi Anita,

    Wat een boeiend verslag weer.
    Wat een andere wereld!
    Volgens mij heb je het goed naar je zin, je ziet er stralend uit!

    Groetjes, Henriette

  • 13 Oktober 2013 - 22:48

    Louisa Klop:

    Wat een belevenis, die begrafenis. Toen Piet in Kenia was maakte hij ook mee dat een man pas begraven werd als de familie een kostuum bij elkaar gespaard had.
    Ik heb een uitnodiging voor een Afgaanse bruiloft ( in het Arabisch).Er komen honderden gasten op kosten van de familie van de bruidegom, hier op de hoek. Het feest is in Beverwijk, een beetje lastig voor mij , maar wel een kans om wat van een andere cultuur te beleven zonder naar Afrika te gaan....
    Je hoort er nog wel van.
    Succes met alles wat je doet !
    Liefs, ma

  • 13 Oktober 2013 - 23:45

    Corine:

    Ha Anita,
    Goed om te lezen dat het goed met jou gaat in Ghana ! Wat een andere wereld......boeiend om te lezen !
    De groetjes uit een zeer regenachtig Nederland, Corine

  • 14 Oktober 2013 - 17:35

    Arline:

    Hoi Anita,
    Lijkt mij ook aparte ervaring om zo'n begrafenis mee te maken.
    Tijd blijft een raar begrip, waar dan ook ter wereld denk ik.
    Ik moet zeggen dat je een boeiende schrijfstijl hebt, die je echt meeneemt in die andere cultuur.
    De foto's die je er bij hebt gemaakt, illustreren ook weer hoe anders het leven daar is.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Groetjes,
    Arline

  • 17 Oktober 2013 - 01:06

    Piet & Ilse:

    Hee Anita, dat klinkt goed. Ik hoop en denk dat jij helemaal in je element bent: lekker veel tijd en blij met niks. Van ons krijg je een verukkelijke neger voor je verjaardag. Je mag 'm zelf uitzoeken. Heel veel plezier en verbazing gewenst. Leven om te vertellen! Ook namens Ilse en de koters.

  • 17 Oktober 2013 - 01:09

    Piet & Ilse:

    en dus alvast gefeliciteerd!!!! (nu denken we eraan ...)

  • 20 Oktober 2013 - 10:42

    Nina:

    Hoi lieve Anita, eindelijk al je verhalen geluisterd! Wat fijn om te horen hoe jouw wereld er op dit moment uitziet. Wat een mooie belevenissen en ervaringen, iedere dag weer opnieuw. Lijkt me heerlijk om uit je comfortzone te zijn en dat niets op routine gaat. ook wel vermoeiend soms misschien, maar wat fijn dat er tijd is om alles op een eenvoudige en "primitieve" manier te doen. Zo te zien en horen ben je helemaal in je element. Je enthousiasme straalt uit je verhalen en foto's. Blijf genieten! Veel liefs en een dikke knuffel, nina

  • 20 Oktober 2013 - 21:56

    Ina:

    Ha Anita,

    Ik ben weer bij met lezen! Ben net terug uit Afrika en herken je beschrijvingen! Goed om te lezen hoe je om gaat met al het nieuwe en vreemde van je verblijf in Ghana. Volgens mij ben je voorlopig wel op je plek. Leuk om te lezen dat je al je skills in kunt gaan zetten.... Opleidingen niet voor niets geweest!
    Veel plezier daar! Enne... foto's zeggen soms meer dan woorden!
    liefs, Ina

  • 22 Oktober 2013 - 22:41

    HENNY Walravens:

    Hallo lieve Anita.
    Hopelijk gaat alles goed met je. Zo te lezen al veel bijzondere dingen meegemaakt. Maar waarom ik je schrijf is natuurlijk om je heel hartelijk te feliciteren met je verjaardag morgen. Fons en ik wensen je een heel leuke dag toe en volgende keer zal ik uitgebreider schrijven!! Dikke kussen van ons XXX.

  • 23 Oktober 2013 - 11:47

    Nellie:

    Lieve Anita,

    Als de Ghanese post hetzelfde omgaat met tijd, bereikt mijn verjaardagskaart je vandaag nog niet.
    Hartelijk gefeliciteerd! Wens je een hele fijne dag! Met pito onder een boom met muziek en dans?
    Ik geniet van je verhalen.

    Veel liefs, Nellie

  • 23 Oktober 2013 - 22:13

    Jeannette:

    Lieve Anita,
    Dit lees je volgens mij echt wel op je verjaardag, hopelijk ben je verrast door de mensen om je heen en geniet van je van de dingen die soepel lopen, en lach je om de gekke belevenissen die weleens tegenzitten.Een goed nieuw levensjaar toegewenst! Proost ( want hoe heet het lokale stooksel?)
    Big Hug, Jeannette

  • 25 Oktober 2013 - 09:30

    Karin Bakker:

    Hoi Anita,
    Wat zie je er goed uit en wat maak je veel mee. Nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Hier alles goed ik stuur je nog een uitgebreider bericht.
    Lieve groetjes karin

  • 25 Oktober 2013 - 11:22

    Jessica :

    Hoi Anita,
    Wat een geweldig mooi boeiend reisverslag weer zeg! Heel bijzonder die begrafenis ook, zo anders allemaal en daarom juist zo bijzonder om mee te maken. Je schrijft inderdaad erg leuk en neemt ons echt iedere keer een beetje mee op jouw avontuur! Leuke foto's uit, je ziet er goed stralend en gelukkig uit!!! Kijk alweer uit naar je volgende verslag!
    Liefs Jessica

  • 25 Oktober 2013 - 11:26

    Jessica:

    Hoi Anita,
    Wat een mooi bijzonder reisverslag weer! Zo'n begrafenis wat gaat dat allemaal anders en daardoor juist zo bijzonder om allemaal mee te mogen maken! Je schrijft inderdaad erg leuk en neemt ons iedere keer even een stukje mee op jouw avontuur! Ik kijk nu alweer uit naar je volgende verslag! En wat leuk ook die foto's, je ziet er stralend goed en gelukkig uit!

    Liefs Jessica

  • 25 Oktober 2013 - 21:03

    Pink:

    Hoi Anita, schrijf nu weer een reactie, want het fenomeen blog is mij geheel onbekend.
    Maar wilde je dus feliciteren met je verjaardag!! Leuke die verhalen en bijzondere gebeurtenissen horen daar ook bij. Ik hou je in de gaten al ben ik een slecht emailer .

    Dikke knuffel van ons allemaal en geniet ervan pink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Jirapa

Anita

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 973
Totaal aantal bezoekers 118970

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 15 September 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: