Vervolg - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu Vervolg - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu

Vervolg

Blijf op de hoogte en volg Anita

03 Maart 2014 | Ghana, Jirapa

Zoals beloofd deze keer meer over de meeting met andere VSO’ers. Dit was een meeting met SNO’s (Special Needs Officers) en CASO’s (Community Advocacy Support Officers) van Upper East, Northern en Upper West Region. Omdat mijn voorgangster het screenen van gehoor en visus al helemaal had opgezet en dat in de andere regio’s nu net gaat beginnen, leek het ons nuttig om ervaringen uit te wisselen. Alice en ik hebben het programma voor de tweedaagse meeting samengesteld. De screening was daar een onderdeel van. Daarnaast hebben we informatie gegeven over de kindergroep en was er een meeting met iemand van Social Welfare om te praten over de regelingen die er zijn voor mensen met een beperking. Zinvolle en gezellige dagen gehad!
Een paar weken geleden zijn we een nieuwe screeningsronde voor gehoor en visus begonnen. In alle Circuits van Jirapa District worden de health teachers (twee per school) getraind in het screenen. De eerste trainingsdag is voor gehoorscreening. Na die dag hebben de health teachers twee weken de tijd om op hun school kinderen te screenen. Daarna volgt een trainingsdag voor visusscreening en zijn er weer twee screeningsweken op de scholen. Als het screenen achter de rug is, worden de eye en de ear specialist naar een centraal punt in de Circuits gebracht om de verwezen kinderen te onderzoeken. Vorige week ben ik naar vijf scholen geweest om te zien hoe de gehoorscreening uitgevoerd werd. De komende week bezoek ik diezelfde vijf scholen voor de visusscreening. Ik ga graag naar scholen. Ik houd van het praktisch bezig zijn en het contact met kinderen en leerkrachten.
Begin februari ben ik op de motor naar Lawra geweest om een kindergroepbijeenkomst bij te wonen. De groep daar bestaat al langer dan die in Jirapa en is gestart door een oud VSO’er die na haar placement een NGO opgezet heeft. Eén van de sprekers vertelde iets over bewegen met je kind en ondersteunen van je kind als het bijvoorbeeld niet zelfstandig kan zitten. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de theorie van wat praktijk te voorzien. Om de beurt drie kinderen in een zithouding gebracht en de ouders laten zien en voelen hoe ze dat thuis zelf kunnen doen.
Vorige week weer een kindergroepbijeenkomst in Jirapa gehad. Deze bijeenkomst stond in het teken van het afscheid van Alice. Er werd door verschillende mensen iets gezegd, er werd gezongen en gedanst en natuurlijk was er een cadeau……. en pito. Zowel Alice als Ellie vertrekken 17 maart uit Jirapa. Ik blijf dan als enige VSO’er in het huis en in Jirapa achter. Het is een beetje een gek idee dat ze er straks niet meer zijn (het samenwonen bevalt goed), maar ik vind het geen probleem om alleen in het huis achter te blijven. Ik heb mijn draai hier gevonden en ken inmiddels redelijk wat mensen in Jirapa. Zaterdag ben ik te voet om brood en pindakaas gegaan en voordat je het dan weet ben je drie uur en twee Shandy verder.
Het is de afgelopen drie weken duidelijk warmer geworden. Dit is het begin van ‘hot season’. De piek ligt ergens eind maart/begin april. Na een betrekkelijk koele Harmattan was ik bijna vergeten hoe warm het hier kan zijn.

• 03 Maart 2014 - 16:46

Naomi:

Lieve Anita
    Leuk om weer wat te lezen over het wel en wee in Jirapa.
    Zo te horen bevalt het goed.
    Liefs Naomi

• 03 Maart 2014 - 16:57

Frederiek Dijkhuizen:

Hoi Anita,
    Je maakt me nieuwsgierig...ben zo benieuwd met wat voor middelen de gehoor- en visusscreening gebeurt. En hoeveel kinderen er uiteindelijk van het totaal aantal een gehoor- of visusprobleem hebben.
    Leuk dat je zo veelzijdig bent, meteen maar praktische adviezen tav het zitten. Geweldig natuurlijk om de moeders het meteen te laten ervaren. Zo overbrug je communicatieproblemen. Of kan je je adviezen ook al met (steek)woorden begeleiden? Je zult vast zelf ook al doende veel van de taal leren. Training on the job, wederzijds :-)
    Worden je collega's over een tijdje vervangen of is het de bedoeling dat uiteindelijk iedereen min of meer " overbodig" wordt? Klinkt wat raar, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.
    Wen je toch ook al aan de warmte? Het is natuurlijk gewoon warm, warmer, warmst......meer smaken zullen er niet zijn.
    Fijne tijd en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    Lieve groet, Frederiek

• 03 Maart 2014 - 18:41

Ina:

Anita,
    ik zie je al helemaal bezig op de bijeenkomsten... Lekker voordoen en laten doen, niet "lullen" maar poetsen...
    Leeg in huis na t vertrek van je collega's denk ik. Komen er nieuwe VSO-ers bij je inwonen of weet je dat nog niet? Ik tel de maanden al af op weg naar Ghana. Nog even wat vaccinaties en stempels halen, maar dan komen we er aan! Hoe warm is het in juni begin juli??? Groetjes en veel werkplezier!

• 03 Maart 2014 - 20:32

Mar:

Hoi anita, leuk weer te lezen wat een goed werk je daar doet. Jammer voor je dat je collega s vertrekken.ik kan je vertellen dat onze willem bijna weer helemaal hersteld is, ik zal je binnenkort weer mailen, leuk om te lezen dat je straks weer bezoek krijgt ook, weet je hoe lang je zelf nu blijft? Gr mar

• 03 Maart 2014 - 21:01

Mia:

Hé Anita,
    Zoals je schrijft en wat je allemaal vertelt: het lijkt alsof je al veel langer daar bent. Je klinkt ingeburgerd. En stevig geaard.
    Je mist hier natuurlijk wel carnaval en de lente (die inmiddels al zo'n 2 maanden duurt), maar jij hebt de zomer voor de boeg. Hou je hoofd koel!
    Groetjes,
    Mia

• 03 Maart 2014 - 22:59

Louisa Klop:

Lieve Anita,
    Je bent lekker bezig zeg ! Zowel als fysio en in contact met scholen. Het is je op het lijf geschreven !
    Het zal wel een beetje wennen zijn als je collega's/ huisgenoten vertrokken zijn .Gelukkig dat je geinvesteerd hebt in andere contacten. Gaat het al in die taal ?
    Je moeder wilde me gisteren het filmpje van Jurgen laten zien, maar kon het zo gauw niet tevoorschijn toveren, dat komt nog wel een keer. Ik begrijp dat je nog meer bezoek uit Nederland krijgt.
    Ik ben al dik tevreden met jouw uitgebreide verhalen !
    Veel liefs, ma Klop

• 05 Maart 2014 - 19:01

Jan Bink En Lenie:

Lieve Anita.
    We hebben je verslagen gelezen via Astrid.
    Wat fijn dat je zo,n voldoening hebt van je werk en in een goeie groep zit waar je je goed voelt.
    En dan die stoere motor!! Goed hoor.We denken aan je.
    Groeten Jan en Lenie.

• 05 Maart 2014 - 20:53

Karin Bakker Meijer:

Hoi Anita, wat ben je toch heel afwisselend bezig. Leuk om te lezen dat je ook echt praktisch bezig bent. Hopelijk blijft het werk je bevallen en kan je het met je optimisme en energie en kennis nog veel overdragen.
    Lieve groetjes karin

• 09 Maart 2014 - 15:16

Marieke Pot:

Hoi Anita,
    Het blijft leuk om te lezen en je zo op afstand te kunnen volgen. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt. Hier zijn vandaag de eerste echte lentezonnestralen en ik zit op mijn terrasje , heerlijk! Verder is het natuurlijk Nederlandse drukte alom en dat lijkt bij jou zo anders. Mis je het ook weleens of ben je al helemaal opgegaan in de nieuwe cultuur? Lieve groet!

• 10 Maart 2014 - 21:58

Nellie:

Hoi Anita,

Heb je ook foto's van de visus en gehoorscreening? Ik ben zo benieuwd hoe dat er in de praktijk uitziet, welke materialen en middelen jullie gebruiken. En hoe lang de rij wachtende kinderen is ....etc
    Geniet maar van het laatste weekje met Alice en Ellie! Zal toch wel even wennen zijn. Komt er snel weer bezoek uit Nederland naar je toe?
    Hier is het nu ook 'warm', nou ja 18 graden, gisteren de warmste 9 maart ooit gemeten :)
    Ben jij al meer gewend aan de toenemende hitte?
    Succes met alles!
    Liefs, Nellie

• 16 Maart 2014 - 20:00

Sabine:

Leuk om je verslag weer te lezen en te weten wat je werkzaamheden nu zo'n beetje zijn. Blijven genieten!

• 24 Maart 2014 - 09:52

Nicole:

Leuk weer die verhalen. Klinkt wel of ze in Ghana ook een aardige bureaucratie hebben opgezet - Community Advocacy Support Officers.....indrukwekkend!. Fijn dus dat je ook echt met de kinderen zelf bezig kan zijn.
    En dat filmpje van Jurgen waarover gesproken wordt in de reacties; is dat iets wat we allemaal zouden moeten/ kunnen zien? Want bewegend beeld blijft natuurlijk erg leuk.

• 24 Maart 2014 - 09:53

Nicole: