Bezoek - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu Bezoek - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu

Bezoek

Blijf op de hoogte en volg Anita

07 September 2014 | Ghana, Jirapa

De afgelopen periode stond duidelijk in het teken van bezoek. Nadat Ina en Mirjam vertrokken waren, heb ik Ellie (mijn voormalige huisgenoot) en mijn VSO voorgangster en haar man (Nederlanders) een aantal dagen op bezoek gehad. Je kunt je voorstellen dat er veel te bespreken was. En daarna kwamen Agnes en Marjet. Fijne tijd met elkaar gehad! Eerst een paar dagen in Jirapa doorgebracht (en ons aan geroosterde rups gewaagd!) en daarna met z’n drieën op stap gegaan. We zijn een aantal dagen naar Mole National Park geweest en van daar doorgereisd naar Bolga. Vanuit Bolga hebben we de Tongo Hills, de Slave Camp Site in Paga en de mud decorated cathedral in Navrongo bezocht. Misschien nog leuk om te vermelden dat ik in de Tongo Hills bij ’t Orakel ben geweest. Het laatste stukje van de wandeling naar het Orakel moest blootsvoets, broek tot de knieën opgerold en met ontbloot bovenlijf afgelegd worden. Bij de bestemming aangekomen kreeg ik uitleg over het nog altijd in gebruik zijnde Orakel (een hoop veren, touwtjes, kippenpoten en wat al niet meer tussen de rotsen). Daarna mocht ook ik mijn probleem voorleggen. Toen waren we snel klaar.
Tussen het bezoek door is mijn keukenplafond en een deel van het plafond in de woonkamer vervangen. De houtplaten waren aangevreten door termieten en in de keuken was al één plaat naar beneden gekomen. Mijn houtje touwtje werk (plastic zakken met plakband aan het plafond plakken om het gat te dichten) was niet echt succesvol, dus het was iedere ochtend weer even afwachten wat ik in de keuken aan zou treffen. Er kan namelijk vanalles onder het dak op die plafondplaten komen. Na bijna een week kwamen er drie timmermannen en werden de beschadigde plafondplaten vervangen. De keuken was een ravage: stukken plafondplaat op de vloer en overal stof! Voor het schoonmaken heb ik zo ongeveer een week uitgetrokken; iedere dag een beetje. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een missende plafondplaat in de opslagruimte (grenzend aan de keuken) te laten plaatsen. Ik ben nu mooi van de vleermuis af die regelmatig door dat gat mijn huis in vloog.
Ik heb de afgelopen periode geprobeerd te voorkomen dat de hond zwanger werd. Ik ben daar echter niet in geslaagd en had daar al een vermoeden van. Op een avond hoorde ik haar rommelen in de veranda en wist ik dat ze op het punt van bevallen stond. Toen ik de volgende dag bij haar ging kijken zag ik één puppy. Het beestje zag er vrij prematuur uit en leefde niet. Ik heb het laten liggen en zag dat Silver het gedurende de dag verplaatst had. Daarna heb ik het niet meer gezien. Geen idee wat ze er mee gedaan heeft. Inmiddels alweer de nodige teken verwijderd bij de hond. Dat gaat een stuk makkelijker (en is minder smerig) sinds ik een tekentang van Agnes en Marjet heb gekregen.
De laatste week van augustus ben ik voor een vierdaagse workshop naar Accra geweest. Zowel op de heen- als terugreis luxe gereisd met de nachtbus, maar gelukkig nog wel met het Ghanese tintje dat het reizen hier voor mij zo leuk maakt zoals leuke contacten met mensen (aan praatjes geen gebrek!), een zingende buurman in de bus en een plasstop waarbij iedereen zonder gêne naast de bus hurkt of staat. En natuurlijk de nodige tijd op stations doorgebracht. Ik heb me op één van de stations aan het liggen op een (smal) houten bankje gewaagd. De Ghanezen kunnen met groot gemak op welke ondergrond dan ook (ogenschijnlijk) comfortabel liggen. Een houten bankje leek me voor mij een goed begin. Beetje hard, maar niet onaardig. Ik moest nog wel een keer mijn evenwicht herstellen toen ik schokte net voordat ik in slaap dreigde te vallen.
De workshop ging over Managing for Results - Monitoring & Evaluation. M&E is gericht op het opstellen van een projectplan (wat zijn je doelen op verschillende niveaus), hoe ga je aan die doelen werken, hoe bepaal je wat je behaalde resultaten zijn en hoe trek je betrouwbare conclusies uit al die informatie? Zinvolle, interessante dagen gehad. En nog gezellig ook. Ik verbleef in hetzelfde hotel als waar ik mijn introductieweek (in-country training) heb gehad. Terug op de plek waar ik bijna een jaar geleden begon.
Het regenseizoen is dit jaar erg laat begonnen. Een strop voor de landbouw. Sinds een paar weken regent het regelmatig (variërend van een lichte bui tot een hoosbui). De bonen in mijn tuin groeien nu goed!
Ik heb laatst voor de eerste keer sinds mijn verblijf in Ghana TZ geroerd. TZ wordt gemaakt van maïs en wordt met soep gegeten. In een grote pot wordt de gemalen maïs vermengd met een vloeistof (water?) en tot één grote brij geroerd. Goed roeren is belangrijk om de juiste consistentie te krijgen. Een zware klus én warm zo dichtbij het vuur!
Voor de komende tijd (november) staat er sinds kort één bezoek gepland en wel dat van mij aan Nederland!!

  • 07 September 2014 - 21:51

    Louisa:

    Wat een verschillende belevenissen ! Bezoek, vakantie, orakel, plafondrotzooi, zwangere hond, workshop,papje koken. Heb je ook nog rust ?
    Fijn dat we hier zo met je kunnen meegenieten. En straks elkaar weer kunnen vastpakken !
    Tot dan. Liefs, ma

  • 07 September 2014 - 21:59

    Leo:

    Ha Anita, Wat maak je toch een hoop echt afrikaanse dingen mee. Voel je je al een beetje een blanke Afrikaanse?
    Knuffel, Leo


  • 07 September 2014 - 22:26

    Han:

    Hi Anita,
    wat is het hier toch eigenlijk saai in nederland, als ik jouw berichten zo lees. al zijn instortende keukenplafonds en rondvliegende vleermuizen misschien minder romantisch dan ik hier op de comfortabele bank in huis me zo voorstel. Neem maar een dikke winterjas mee als je terug komt in november en denk er aan dat je hier niet naast de bus gaat zitten plassen op weg van schiphol naar huis.....
    groeten van Han

  • 08 September 2014 - 21:03

    Henriëtte Van Harten:

    Hoi Anita,

    Leuk om weer wat van je te horen.
    Agnes had ook al enthousiast verteld over haar bezoek aan jou.
    Je zag er zo mooi uit op de foto in die Afrikaanse jurk!
    Wij zijn inmiddels begonnen in het nieuwe schoolgebouw.
    Het is heel erg mooi, we zijn er erg trots op.
    Toch missen we ons kleine schooltje op Reigersblauw ook wel een beetje.
    Leuk dat je binnenkort op verlof komt.
    Dan kom je zeker wel kijken naar onze nieuwe school!

    Groetjes, Henriëtte

  • 09 September 2014 - 20:25

    Jessica :

    Hoi Anita, wederom een geweldig verhaal vol met mooie interessante boeiende grappige leuke dingen die je doet, ziet, ervaart en meemaakt daar! Wat zal jij je weer andersom moeten aanpassen als je straks op bezoek komt, haha!
    Zoals Henriëtte al zegt, we zijn inmiddels gestart in onze mooie nieuwbouw, dus we zien je straks in november vast wel even langskomen! Leuk om je daar weer even live te kunnen zien en spreken!

    Liefs Jessica

  • 10 September 2014 - 10:42

    Arline:

    Hoi Anita,

    Ook ik lees met interesse je verslagen, een leuke manier om toch wat van een andere cultuur te leren.
    Fijn om te lezen dat je een fijne tijd met Agnes hebt gehad, ik heb de afgelopen periode met haar gewerkt en ze had er erg veel zin in.

    Groetjes,
    Arline

  • 23 September 2014 - 20:15

    Mirjam:

    Heej Anita, je plafond moest er sneller aan geloven dan ik had gedacht. De termietendeur in je keuken was er m.i, slechter aan toe ;-).
    Het is nu nog leuker om je verslagen te lezen. Ik kan er na mijn bezoek echt beelden bij plaatsten.

    hopelijk tot in november!
    liefs, Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Jirapa

Anita

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 755
Totaal aantal bezoekers 118951

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 15 September 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: