Jarig - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu Jarig - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu

Jarig

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

27 Oktober 2013 | Ghana, Jirapa

Ik ben weer een jaar ouder en heb dat met een Ghanees tintje gevierd. De dag begon met felicitaties van Alice, Ellie en Monique (een Nederlandse short term volunteer die sinds een week in Jirapa is). ’s Morgens ben ik met mijn Ghanese collega, mr. Kaaratore, op huisbezoek geweest bij een kind dat ook naar de kindergroep komt. Mijn eerste huisbezoek! We hebben op de binnenplaats bij het huis een aantal zaken besproken. Het is goed en noodzakelijk om deze huisbezoeken met een Ghanese collega uit te voeren. Mijn Dagaare is nog lang niet voldoende om zulke gesprekken te voeren en met Engels kom je niet ver.
De lunch samen met de al eerder genoemde mensen genuttigd en daarna de middag op kantoor gewerkt. Toen ik thuiskwam, rook ik bij de voordeur al een lekkere baklucht. Alice had een cake voor me gebakken en er stond een fles wijn voor me klaar. Van Monique kreeg ik een kaart, bosje bloemen en een Volkskrant Magazine. En toen was het tijd voor pito…..en het Ghanese tintje!! Het is namelijk gebruikelijk om de jarige met drank te overgieten (= ponding). Ik wist dit en kon dus wat voorzorgsmaatregelen treffen (= andere kleding aandoen). Het duurde vrij lang voordat er iets gebeurde; ik dacht zelfs even er genadig van af te komen. Toen Paul naast me kwam zitten, kreeg ik echter argwaan. En terecht! Uiteindelijk ben ik drijfnat van de pito achterop de motor naar huis gegaan. Thuis meteen gedoucht en mijn kleren gewassen.
Op donderdag kreeg ik nog een verjaardagscadeau van mr. Kaaratore: een levende kip!! Hij had dat op woensdag al aangekondigd, dus het was geen complete verrassing. Hij vertelde me ook waar ik het beest kon laten slachten, plukken, ontdoen van ingewanden en roosteren. Handig om te weten, want wat moet je anders met zo’n ding. Na een ochtend ondersteboven aan het stuur van een motor gehangen te hebben, mocht de kip ’s middags in mijn fietsmand mee naar de slager. Voor de zekerheid heeft een collega de vleugels bijelkaar gebonden om te voorkomen dat de kip uit het mandje zou vliegen. Zonder problemen bij de slager aangekomen, de kip ingeleverd en nog even gekeken hoe haar keel doorgesneden werd. Ik had helaas geen fototoestel bij me, dus van de levende kip zijn geen beelden. Een paar uur later ben ik mijn kip op gaan halen. Het geheel nog even in stukken laten hakken en daarna, opnieuw met de kip in mijn fietsmand, naar huis gereden. Bij het avondeten wilde ik een aantal stukken kip op een bord leggen en kwam er toen, met lichte schrik, achter dat de kop van de kip ook in het zakje zat. En daar is dan weer wel een foto van! Overigens smaakte het dier prima. Over de kop kan ik niets zeggen, want die is naar de hond gegaan.

  • 27 Oktober 2013 - 21:17

    Jeannette:

    He Anita,
    Gedenkwaardige verjaardag, wat een rituelen en als finale die kip. Mooi dat je zo straight bent en het beest gewoon opeet. (Toch een stuk beter dan onze plofkippen) Welke kruiden gebruik je daar om m lekker te maken?kunnen we nog meer meeleven met de smaakindrukken die je daar beleeft.

    Big Hug,
    Jeannette

  • 27 Oktober 2013 - 21:23

    Arline:

    Hoi Anita,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Zo te lezen had je een intensieve en interessante dag.
    Leuk om op deze manier weer iets nieuws van een cultuur mee te krijgen.
    Die kip had ik zelf wel wat lastig gevonden, eerst levend en daarna op je bord (en dan ook nog die kop erbij) is toch wel wat confronterend, vergelijkbaar met flappie tijdens de kerst...
    Ben benieuwd naar je volgend verhaal.

    Groetjes,
    Arline

  • 27 Oktober 2013 - 21:28

    Henriette:

    Hoi Anita,

    Nog van harte gefeliciteerd.
    Wat een bijzondere verjaardag zeg!
    Je bent wel koelbloedig hoor, respect.

    Groetjes, Henriette

  • 27 Oktober 2013 - 21:47

    Frederiek:

    Hoi Anita, wat een bijzonder verjaarskado, een levende kip! Dat is echt een geschenk stel ik me zo voor.
    Gefeliciteerd nog natuurlijk en een mooi, gezond, indrukwekkend nieuw levensjaar wens ik je.
    Hartelijke groet, Frederiek

  • 27 Oktober 2013 - 21:50

    Han:

    Hoi Anita
    wat een mooie rituelen eerst met drank gooien en dan een lekker scharrel kippie oppikken. Lijkt wel weer een beetje op onze studententijd. Maar wel wat authentieker in Ghana.
    Leuk te horen dat je al weer zo ingeburgerd bent dat daar je verjaardag ook niet vergeten wordt. We hebben ook een borrel op je genomen hier(en jammer dat ik dit nu pas lees anders had ik marieke gisteren ook even onder gegoten)
    Han

  • 27 Oktober 2013 - 22:27

    Mia:

    Ha Aniet: een dikke proficiat en per mail 3 kussen, ook van de mannen hier.
    Die pitodouche staat je goed! Ik zie trouwens verdacht vaak de pito voorbij komen in je blogs.
    En dat van die kip, dat is een goed idee voor een verjaardag, bedankt voor de tip! Die kip zal wel hoofdpijn hebben gehad van het ondersteboven hangen...
    Groetjes!

  • 27 Oktober 2013 - 22:27

    Nicole:

    Hallo Aniet, Wat een speciale verjaardag! Cake met wijn was op zichzelf al een interessante combi maar met die levende kip is het plaatje compleet. Toevallig zagen we gisteren bij de Dutch Design Week een idee om voortaan in supermarkten ook levende kippen in een doosje te gaan verkopen; inclusief slacht instructie.
    We hopen dat onze felicitatie mail ook is aangekomen; anders bij deze nog een keer: Gefeliciteerd! Het wordt vast een jaar om te koesteren. Liefs, Nicole, Andre en Nick

  • 27 Oktober 2013 - 23:42

    Naomi Santing:

    Lieve Aniet
    Klinkt als een gedenkwaardige verjaardag, ik hoop dat je mijn felicitatie via je mailadres hebt ontvangen. Zo niet dan uiteraard alsnog proficiat....

    Die kip is aan mij niet besteed....knap dat je gewoon het beest naar de slager hebt gebracht en uiteindelijk klaar hebt gemaakt....die kop alleen .... ik zou niets meer lusten....
    heb dat vroeger als kind weleens in frankrijk in een restaurant meegemaakt....lag er bij mijn moeder ineens een hele vogel incl kop op haar bord.... brrrrrrrrrr....

    lees je je mail uberhaupt? of heeft het geen zin daar extra aanvullingen naar te sturen....?

    volgens mij geniet je met volle teugen van je nieuwe "bestaan" .
    Liefs van ons allevier Ro-Na-Ma-Ste

    Naomi


  • 28 Oktober 2013 - 09:38

    Wim Nijssen:

    en maar lachen...proficiat!

  • 28 Oktober 2013 - 10:14

    Louisa:

    Lieve Anita,
    Het is dus inderdaad een bijzondere verjaardag geworden !
    Bij foto 4 van ponding lijkt het of je gedoopt wordt, alleen niet met water. Mooi hoor.
    Fijn dat je zulke aardige mensen om je heen hebt, die je verrassen, want daar houd jij van.

    Liefs, ma

  • 29 Oktober 2013 - 23:24

    Ina:

    Ja Anita, das nog eens jarig zijn! Als je mijn mail en sms niet gekregen hebt.... Nogmaals van harte!!!!

    ik ben wel benieuwd naar je bevindingen van het huisbezoek... Kan je al adviezen geven en zo of kijk je nog steeds een beetje de kat uit de boom (of de kip op je bord?)

    Groetjes,
    Ina

  • 30 Oktober 2013 - 15:31

    Suzanne:

    Hey Anita!
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Alle liefde en geluk voor een nieuw tropisch levensjaar - maar dan geen tropenjaar! Wat superleuk om je verslagen te lezen en foto's te zien; om een beetje beeld te krijgen van wat je daar zoal beleeft! Als ik dat allemaal zo zie ben ik a. stinkend jaloers ;P en b. een hele leuke collega erg aan het missen!
    Veel liefs Suzanne

  • 01 November 2013 - 09:15

    Nina:

    Ha lieve Anita,
    Wat een mooie verjaardag met origineel kado en superervaring. Vroeger slachtte mijn vader zelf af en toe een kipje, vond dat toch wel een beetje eng als kind. Volgens mij moet die kip van jou, net als de kippen van vroeger, goed hebben gesmaakt :-)! Ben benieuwd wat voor tradities en rituelen je nog meer gaat ervaren. Sinterklaas, Kerst, Paashaas?
    Dikke knuffel en veel liefs, Nina

  • 08 November 2013 - 17:40

    Tinie :

    Hoi Anita,
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren!
    Ik heb je reisverslagen weer even uitgeprint om ze thuis te lezen, ben benieuwd.
    Fijn dat je ons steeds op de hoogte houdt van al je belevenissen.
    Veel goeds daar.
    Lieve groet, Tinie

  • 13 November 2013 - 19:40

    Jessica:

    Hoi Anita,
    Wauw wat een wederom mooi en leuk reisverslag!
    Nog van harte met je verjaardag en ik wens je alle geluk gezondheid gezelligheid avontuur en bijzondere momenten toe voor komend jaar!
    Geweldig om te lezen hoe je verjaardag gevierd is, een onvergetelijke ervaring!! Je beschrijft alles zo leuk en boeiend, tis een genot om allemaal te lezen en beetje mee te maken met je! Volgens mij ben je wel helemaal in je element, op de foto's straal je dat echt uit!
    Anita geniet van alles wat je doet en meemaakt! Ik lees tot nu toe vooral veel doen, ervaren,
    zien en bespreken en weinig papierwerk, administratie, lvs, opp, netwerk, printers..... Haha, flauw grapje! ;-) Geniet ervan en kijk weer uit naar je volgende verslag!
    Liefs Jessica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Jirapa

Anita

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 658
Totaal aantal bezoekers 118973

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 15 September 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: