Tijd en Taal - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu Tijd en Taal - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu

Tijd en Taal

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

16 November 2013 | Ghana, Jirapa

Ik denk dat tijd het best te omschrijven is als een periode waarin ‘iets’ gebeurt. En als dat ‘iets’ voorbij is, is het weer tijd voor iets anders. Als je zo denkt, krijgt ‘wachten’ een hele andere betekenis. Zo stond (= ‘iets’) ik afgelopen zaterdag om 4.00 uur (ja, ’s morgens!) op het busstation in Tamale om uiteindelijk om 6.30 uur de bus (van 5.00 uur) naar Wa te nemen. Je zou het wachten kunnen noemen, maar zo voelde het niet. Toen de bus kwam, was het staan op het station voorbij. Op het horloge van mijn buurman zag ik tot mijn verrassing dat het staan op het station 2,5 uur geduurd had…………..en toen was het weer tijd voor iets anders. Ik reis graag in Ghana. Hoewel niet comfortabel zit ik met een tevreden gevoel tussen de Ghanezen (op elkaar gepakt, zwetend en knikkebollend) in een tro tro of bus. Een aantal weken geleden ben ik voor mijn werk een dag naar Wa geweest. Op de terugweg naar Jirapa was er een probleem met de tro tro. Ik heb op mijn gemak naast de tro tro gestaan (genietend van de mooie sterrenhemel en een banaan die ik van een medepassagier kreeg) terwijl de chauffeur probeerde het probleem te verhelpen en een andere medepassagier naast me religieuze liedjes mee stond te zingen. En na een tijdje (zo ongeveer 45 minuten) kon de reis vervolgd worden.
Sinds de komst van Monique (short term volunteer) spreek ik regelmatig Nederlands. Na 6 weken alleen maar Engels en een beetje Dagaare, was het even vreemd om weer Nederlands te spreken. Ook mijn gebarentaal heb ik een aantal keer kunnen gebruiken. Af en toe kom ik iemand tegen die ik ontmoet heb op een bijeenkomst van de associatie van mensen met een beperking. In Ghana worden de Britse en Amerikaanse gebarentaal gebruikt. Het is leuk om de gebaren te vergelijken (soms bijna hetzelfde, soms heel verschillend) en als we er niet uitkomen kan vingerspellen uitkomst bieden. De letters zijn op een paar uitzonderingen na hetzelfde.
Eind oktober heb ik mijn JIM (= Joint Introductory Meeting) gehad. Alle VSO’ers krijgen 6 – 8 weken na aankomst in het land van uitzending een JIM. Voor deze meeting moest ik zelf mensen uitnodigen die voor mijn werk belangrijk (kunnen) zijn. Met elkaar hebben we naar mijn placement doelen gekeken en daar waar nodig veranderingen aangebracht. Met de verkregen informatie moet nu een werkplan voor de duur van mijn placement opgesteld worden. Aan het plan moet nog gewerkt worden, maar de JIM was in ieder geval goed.
Het weekend na mijn JIM had ik een Halloween party in Tumu (bij een andere VSO’er uit Engeland). Erg angstaanjagend zag ik er als giraf (handig die Dip of Dap zonneklep!) niet uit, maar gelukkig maakten de Denen een hoop goed. In de aanloop naar het feestje een aantal films gekeken (The Mummy en The Mummy Returns) en watermeloenen uitgesneden. ’s Avonds allerlei Halloween spelletjes gedaan waaronder de skeletvariant van Ezeltje Prik waarbij de schedel het equivalent van de staart was. Op zondag ben ik van Tumu naar Tamale gereisd voor mijn motortraining. Na twee maanden niet gereden te hebben, zat ik op maandag (eindelijk) weer op een motor. De eerste ochtend hebben we op een veld geoefend en daarna zijn we zelf op de motor de omgeving en stad ingegaan. Ik kon het rijden snel oppakken en zat zelfs zekerder op de motor dan in Nederland. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik hier een lichtere motor rijd (125 cc in plaats van 650 cc). Ik heb erg genoten van het rijden door een prachtige omgeving: groen landschap, rode (zand)wegen en kleine dorpjes. De hele week voelde aan als een vakantie. De motor die ik tijdens de training gebruikte, is ook de motor die ik gisteren in Jirapa gekregen heb.
Ik wil via deze weg graag iedereen bedanken voor de reacties op mijn blogverhalen!! De dagen na het plaatsen van een nieuw verhaal open ik verwachtingsvol mijn e-mail (waar de blogreacties op binnenkomen) en lees met veel plezier de reacties. Naar aanleiding van die reacties wil ik nog wat toevoegen aan mijn begrafenisverhaal. Ik ben niet zo maar naar een willekeurige begrafenis gegaan. Het was de begrafenis van de vader van een collega en het hele kantoor was uitgenodigd om te komen. Begrafenissen zijn hier erg belangrijk en het zijn er veel, want er is altijd wel iemand die je (direct of via via) kent die overleden is of waarvan een familielid overleden is.
Een week na mijn verjaardagskip zat ik weer op de fiets met een ander beest (een parelhoen). Ellie had hem van een collega gekregen, maar was zelf niet op kantoor toen de collega er mee aan kwam zetten. Ik heb het dier in ontvangst genomen en ’s middags naar de bekende slachtplek gebracht. Afgelopen week heb ik voor het eerst een stukje hond gegeten. Smaakte best goed!
Tot slot nog wat losse onderwerpen waar niet goed een verhaal van te maken is, maar die wel aardig zijn om te vermelden: de tuin is kaal nu de maïs geoogst is, de varkens mogen weer loslopen (volgens mij omdat de oogsttijd bijna voorbij is; geiten, schapen, kippen en honden liepen altijd al los), langzaamaan gaan we richting de tijd waarin de nachten en vroege ochtenden koel zijn (klinkt als muziek in mijn oren!) en er veel stof in de lucht zit (en daarna, in februari/maart/april, wordt het pas echt warm), ik eet hier erg veel (volgens mij heeft je lichaam veel energie nodig om de warmte het hoofd te bieden) en geniet van het lokale eten, de weekenden bestaan over het algemeen uit pyjamadagen (wat inhoudt dat ik me pas ergens in de loop van de middag was en aankleed) en heel veel aanrommelen.
Wat een leven!!

  • 16 November 2013 - 21:37

    Monique:

    Haha hadden As en ik niet verboden om die zonneklep mee te nemen? Ik dacht dat die op de stapel ome g te gooien lag. Is ie toch nog vanaf pas gekomen. Goed dat je niet naar ons luistert. Het zal afschrikwekkend geweest zijn -:)) xxx

  • 16 November 2013 - 22:15

    Naomi:

    Ik zie al dat je je helemaal aan het leven daar en het levensritme aanpast, knap vind ik dat. Klinkt niet verkeerd zoals je " tijd" omschrijft. Volgens mij noemen ze dat ook wel zen zoals je het wachten op de bus beschreef.
    Volgens mij heb je ook een lekker kleurtje.
    Geniet lekker door, ik kijk weer met veel plezier uit naar je volgende bericht.
    Liefs en dikke knuffel.


  • 16 November 2013 - 22:32

    Louisa:

    Mooie filosofie over "tijd". Vandaag was ik bij je ouders om je vader te feliciteren met zijn 75e jaar , wat een tijd ! Jij hebt dus geen horloge, maar wel tijd; hier hebben we wel horloges, maar geen tijd.

    Fijn dat je nu je motor hebt, gelukkig niet zo'n zwaar ding.Veel plezier er mee.En ook met al het andere wat je doet .Ik geniet van je enthousiaste verhalen !
    Veel liefs, ma

  • 17 November 2013 - 00:49

    Nicole Hermkens:

    Wat een heerlijke blog weer; ben stiekem jaloers op het relaxte schema inclusief pyjamadagen. Leuk ook dat je Halloween gevierd hebt; jammer dat er geen foto van de dip of dap klep bij zat.
    Ga je de Nederlandse traditie ook nog introduceren... Sinterklaas!? In Nederland is de boot met Sinterklaas en pieten vandaag aangekomen. Mogelijk is het je ontgaan maar er is dit jaar veel commotie over zwarte piet en zijn rol in het Sinterklaas verhaal. Heel benieuwd hoe ze daar in Ghana over denken.
    Wij zetten vanavond voor het eerst weer de schoen - vol verwachting klopt ons hart.
    Begrijp dat het bij jou ook wat koeler wordt; hier in Nederland hebben we de eerste nachtvorst al gehad. Vanavond met thermisch ondergoed aan de Glow route gewandeld in Eindhoven met onderweg een gluhwein en warme chocomelk. De schaatsen zijn al uit het vet.
    Warme knuffel uit Nederland, Andre, Nicole en Nick

  • 17 November 2013 - 11:40

    Jeannette:

    He Anietje, net voor ons vertrek naar FLorence schrijf je zoiets moois over de tijd. Ga ik heel veel aan hebben in tijdrijen voor al die musea met die prachtige beelden en een dikke dot geschiedenis.
    Geweldig dat je zo intens leeft daar en zo mooi straalt!
    Big Hug van Jeannette

  • 17 November 2013 - 14:07

    Paula Van De Meeberg:

    Hoi Annietje,
    Geniet elke keer weer van je verhalen. Mooi geschreven over het begrip tijd. Zelfs je oude tante leeft nog niet zo relaxed. Ik hoop, dat er van al dat extra eten ook wat vlees op je botten komt. Nanja vond dat jo zo mager was geworden. (de kif, denk ik).
    Heb je die ontploffende taart nog gekregen voor je verjaardag?
    Heel veel liefs, tante Paula

  • 17 November 2013 - 17:04

    Karin Bakker:

    Hoi Anita,
    Wat een stoere foto jij op de motor!!
    Wat moet je je ook aanpassen en wat ( lijk) je dit vrij makkelijk te doen.
    Fijn dat het zo goed met je gaat!!
    Hier ook alles goed, met ons meisje uit de klas blijft het moeilijk. Kan ik je ook wat langer mailen? gewoon één op één om het maar zo te noemen? Ik weet niet precies hoe dit moet
    Ik vind het fijn om te zien en te lezen dat het zo goed met het gaat.
    lieve groetjes karin

  • 17 November 2013 - 18:00

    Marieke:

    Hoi Anita, Heel erg leuk om je te volgen en je verhalen te lezen! Speciaal voor jou de berichten uit Nederland...die geen uitgebreid verhaal hoeven..: Lampionnetjes dag is geweest en Sinterklaas is aangekomen in Groningen dit weekend! Allemaal blije mensen, maar ook ophef over de zwarte piet... maar niet tijdens de intocht in Groningen hoor. De pietietie is een woord om te onthouden ;-). De dagen zijn hier al flink korter, rond 17 uur gaat het schemeren en 'sochtends is het donker als je opstaat. de kou schijnt de komende week zijn intrede te doen. Mijn bootje is er nog niet helemaal klaar voor, dus klussen staat op het programma maar andere dingen zijn zoveel leuker.. Natuurlijk is tijd hier altijd te weinig, druk druk druk, het is een kunst om je in Nederland van die druk weg te houden. Dat kan eigenlijk niet, maar soms is het toch jammer dat er maar 24 uur in de dag zit. De behoefte aan warmte en zon is bij mij al zeer groot. Ik heb dan ook wilde plannen om met mijn vriend met kerst in Thailand te zitten!! Deze week gaan we boeken, dat zou toch echt een fantastisch vooruitzicht zijn :-). Nu gaan wij weer lekker gevulde speculaas eten, stamppotjes maken, kaarsjes of haarden aansteken, de geur van houtvuren opsnuiven, warmte in de sauna en douche halen, gedischtjes schrijven, pakjes kopen... het overlevingspaket voor de donkere dagen ;-)). Je kent deze periode wel in het onderwijs: druk! Dus ook voor mij is november gezellig druk... niet getreurd we lezen berichten dat onze economie weer aantrekt ;-) met 0.1 procent. Tja dat zijn van die weetjes en van die dingen.. die wil je echt weten als je daar zit he... ter afsluiting.. het woord van het jaar in Nederland: participatiestaat! Liefs !!!

  • 17 November 2013 - 18:25

    Marieke:

    PS. die rode gympen zijn top!!! :-)

  • 17 November 2013 - 19:58

    Malu:

    Hoi Anita,
    Vandaag weer eens even de tijd genomen om alles door te lezen. Maar wat een ervaringen doe je daar op. Ik vond het mooi om te lezen wat je allemaal doet en hoe je dat allemaal doet. Echt geweldig. En dan die jerrycan op je hoofd ik had de foto nog niet gezien maar ik zag het al helemaal voor me.

    Ik krijg een mail als je weer een nieuwe blog hebt gemaakt,vaak zie ik dat op het werk. Oh roepen ze dan allemaal in de klas. Hoe gaat het met Anita. We moeten weer eens lezen en wat van ontlaten horen. Bij deze houd ik ze een beetje op de hoogte,maar volgens mij hebben ze zich zelf nu ook aangemeld. Je moet in ieder geval de hartelijke groetjes hebben van ons allemaal.
    Ik kijk uit naar je volgende blog.

    Geniet ervan. Liefs malu

  • 17 November 2013 - 21:23

    Astrid Poot:

    Hoi Anita!
    Vandaag kwam ik je blogadres tegen en heb voor het eerst even gekeken.....wat gaat de tijd snel....maar op een andere manier dan bij jou geloof ik!
    Geweldig jou verhalen en de manier waarop je je daar aanpast aan het leven! Heerlijk! Dat is toch ook een van de redenen dat je het doet! Stoer die motor!!
    Ik probeer snel weer te lezen. Heel veel plezier! Geniet!!
    Groet, Astrid

  • 17 November 2013 - 22:42

    Nellie:

    Lieve Anita,
    Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten (Loesje) En dat doe jij zeker niet als ik je blog zo lees!
    Ben wel benieuwd naar je placement doelen (ga je ze ook afvinken) en werkplan.
    Parelhoen kan ik me nog voorstellen, maar hond......?

    Lieve groeten, Nellie

  • 18 November 2013 - 13:55

    Lilian:

    Zo, hierbij schrappen we "wachten" gewoon uit onze vocabulaire! :D
    Power woman op de motor! Wat ziet dat er gaaf uit. Gebruik je die nu elke dag? Je hebt aardig wat te doen daar als ik het zo lees. Leuk die afwisseling van werken/vergaderen, reizen, feestjes en pyjama dagen! En wat ben je toch lekker open minded.... hond eten. Heb je daar foto's van? Ik ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet. Ga nu eens kijken of omvliegen nou echt zoveel gaat kosten..... wordt vervolgd.

    Een dikke kus en knuffel!

  • 19 November 2013 - 01:12

    Harry:

    He Anita,

    Prachtig verhaal wat de andere ook al aangeven een andere kijk op het fenomeen tijd en een heel contrast met het westerse manier van leven. Geniet ervan en natuurlijk ook van het motor rijden ben benieuwd wat je er van vindt om je zo te verplaatsen in het verkeer.

  • 19 November 2013 - 12:35

    Richard:

    If you have not been to Sajuna beach club , you have not been to Ghana !

  • 19 November 2013 - 13:51

    Arline:

    Mooi verslag weer om te lezen en opnieuw zaken te weten te komen over een andere cultuur.
    Tijd is relatief, dat blijkt maar weer.
    Lijkt me heel apart om een stukje hond te eten, ik weet niet of ik dat zou kunnen...
    Ik hoop dat je blijvend geniet van je werk in Ghana. Ik werk ook weer even op de Tamarinde (tot de kerst), vreemd om je daar niet te zien maar wie weet zie ik je wel weer als je weer terug bent :)

    Groetjes,
    Arline

  • 22 November 2013 - 13:22

    Grada:

    Hoi Anita,

    Wat goed om te lezen dat je een mooie tijd hebt in Ghana! Ook al doe je niets aan tijd, het is er toch en gaat gewoon voorbij.
    Ik sta op punt om naar Rotterdam te gaan waar we als exbolders met elkaar gaan eten in Hotel New York. We zullen je missen! Maar evengoed wel genieten van elkaar weer te zien en vooral te spreken. Misschien komen er nog paar foto's door je gebrekkige internetverbinding door.
    Keep up the good spirit en denk ook aan je lachtax :-)
    Groetjes, Grada

  • 22 November 2013 - 19:48

    Jessica :

    Wat een geweldig verhaal weer! Tijd ja wat is tijd, jij geeft er een hele mooie omschrijving van, das er echt één om te onthouden!! ;-)
    En ziet er superstoer uit hoor op die motor! Blijf genieten van alles wat je doet en meemaakt, maar dat doe je volgens mij iedere dag volop!!

    Liefs Jessica

  • 27 November 2013 - 20:19

    Rian En Mannen Nendels:

    Wat heerlijk om in iedere blog te mogen lezen hoe erg je op je plek bent daar. Krijg ik zelf een warm gevoel van! Wat super ook dat je je kunt over geven aan het gewoon er zijn ...
    Ik heb het verhaal van de begrafenis ook nog eens samen met Kas gelezen, hij heeft het er vanmiddag nog met een vriendje over gehad. Dat je een levenloos lichaam met een hoed en een stok op een stoel zet, gaat er bij hen echt niet in. En nu lees ik dat het orde van de dag is, zal het Kas maar niet vertellen!
    Leuk dat 'brommertje' van je, staat je echt prima!
    Hier gaan we helemaal op in de veelal gezellige 'drukte' van de laatste maanden van het jaar. Maar na het geren gewoon 's avonds met de benen omhoog (en met een boekje) op de bank van de tijd genieten ...
    You only live once!
    x Rian

  • 02 December 2013 - 21:34

    Mirjam Ploeg:

    Jaja, daar ben ik! Zoals Malu al schreef roep ook ik regelmatig "oh hoe gaat het met Anita"?
    Net alles gelezen en het gaat heel goed met je. Wat een belevenis maar echt iets voor jou. Lekker zo'n verse kip. Lijkt klundert wel:)
    Lieve Anita, ik wens je alle goeds het komende jaar. Ik heb je in mijn favorieten gezet en ga je zeker volgen.
    Liefs Mir

  • 07 December 2013 - 16:06

    Nina:

    Hoi Anita, ik heb je gemaild, maar twijfel of ik juiste email-adres van je heb.
    Kun je me aub even laten weten of je iets van me hebt ontvangen?

    Xxx Nina

  • 08 December 2013 - 15:50

    Trix:

    Hoi Anita, geweldige verhalen waar ik erg van geniet. Ik hoor steeds jouw stem en enthousiaste intonatie terwijl ik ze lees. Dat maakt het verhaal nog leuker. Vooral het stuk over 'wachten' (her)ken ik. Weet je nog hoe ingewikkeld tijd en wachten kunnen zijn in het koude Nederland, bij ons op school? Ben erg benieuwd hoe het je verder vergaat en zal het zeker volgen. De motor-Anita-foto's zijn hardstikke stoer. Geniet vooral van alle sensaties en belevenissen. Trixx

  • 16 December 2013 - 06:44

    Marieke:

    Ha die Anita
    Hoe is het met je ? Hoog tijd om weer eens wat te laten horen van mij. Vermaak je je nog steeds daar ? Vast wel, teveel om op te noemen, Lees altijd met veel plezier je verhalen en belevenissen. Hier alles oke. Zit in de nachtdienst en gisteren een kertconcert gehad. Speel weer saxofoon sinds jaren... erg grappig.
    xxx Marieke en de mannen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Jirapa

Anita

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 790
Totaal aantal bezoekers 118965

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 15 September 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: