Houtje Touwtje - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu Houtje Touwtje - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Anita Maastricht - WaarBenJij.nu

Houtje Touwtje

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

22 December 2013 | Ghana, Jirapa

‘Houtje touwtje’ is voor mij het met simpele middelen of op een simpele manier aanpakken van een klus of probleem. Het houtje touwtje werk is niet per se mooi, goed voor je spullen en/of duurzaam, maar praktisch is het wel. Lekt de w.c.pot dan smeer je net zo lang cement op de pot totdat het lekken stopt. Om te voorkomen dat de wind stapels papieren van je bureau blaast, gebruik je stenen als presse-papier. Past een brood niet in het plastic tasje dan vouw je het gewoon dubbel. Een potlood kan prima aan de vloer of muur geslepen worden (dat beetje potlood op de muur geeft niets). Het houtje touwtje gehalte is hier hoog en ook daar kan ik erg van genieten.
Enkele weken geleden had ik een muis in mijn slaapkamer. Toen ik mijn kamer inkwam, dacht ik iets weg te zien schieten langs de kledingkast. Ik hoopte nog dat het een gekko, salamander of zo iets was, maar de keutels op de kledingkast deden anders vermoeden. Toen ik een paar dagen later mijn vuile was van de kast haalde om te wassen, wist ik zeker dat het een muis was: alle kruizen van mijn ondergoed waren aangevreten! Binnenkort eens kijken of daar met de houtje touwtje methode nog iets bruikbaars van te maken is. Voor de zekerheid heb ik alvast maar wat nieuw ondergoed uit Nederland over laten komen.
Of er nog steeds een muis in mijn kamer zit, weet ik niet. Het zou kunnen zijn dat het beest verdronken is in een emmer water. De emmer die naast de w.c. stond had namelijk iets donkers in het water. Omdat ik dacht dat het een kledingstuk van de handwas van Alice was (en ik dat niet in de w.c. wilde gieten tijdens het doorspoelen), viste ik het “ding” tussen twee vingers uit het water. Toen ik het een stukje boven het water uit had getild, zag ik dat het een muis was. Het ding meteen terug laten vallen in de emmer en het buiten uit de emmer gegoten.
Sinterklaas heeft zijn weg naar Ghana weten te vinden! Op 3 december hadden Alice en ik een rol chocolate chip coockies in onze schoen en in de weken na 5 december kwamen er nog twee pakketjes met de post aan!!
Op 6 december was er weer een nationale feestdag (Farmer’s Day). Die dag zijn Ellie, Alice, James en ik naar Lake Bosumtwi (vlakbij Kumasi) gereisd. Twee goede dagen aan het meer gehad: gelezen, lekker gegeten en verder helemaal niets gedaan. De omgeving van het meer is mooi: heuvelachtig en groen. Het laatste stukje naar onze lodge was wel een uitdaging. Zowel op de heen- als terugweg begaf onze taxi het, omdat de benzineslang onder de auto door grote stenen op de weg losgetrokken of beschadigd werd. In het eerste geval nog door de chauffeur zelf te repareren. In het tweede geval moest er hulp van buitenaf aan te pas komen.
Kort na terugkeer van het meer hebben we het huis in kerstsfeer gebracht. Er klinkt veel kerstmuziek, de “kerstboom” (bos kale takken in een fietsmand) is opgetuigd en de woonkamer is versierd met kerstslingers en ijskristalstickers op de ramen. En hoewel de temperatuur nog lang niet zo laag is als we in Nederland rond Kerst gewend zijn, is het de laatste twee weken duidelijk koeler. Ja, soms zelfs een beetje koud! Dit is vooral in de vroege morgen te merken. In de loop van de dag warmt het weer op, maar wordt het niet meer zo warm als daar voor. Voor de Ghanezen is het koud en dat is terug te zien in hun kleding: (winter)jas, muts, trui en laatst zag ik zelfs een man met een bontjas aan.
Afgelopen week was een bijzondere week. Maandag ben ik mijn eerste (twee) Ghanese jurken op gaan halen bij de naaister. Ik had een aantal weken geleden stof gekregen van een collega. Zij vond dat ik al te lang in mijn Europese kleding rondliep en dat het tijd werd voor Ghanese kleding. Het resultaat is mooi geworden!
Woensdag kwam mijn eerste bezoek uit Nederland aan (met ondergoed)! Het was bijzonder om Jurgen hier in Jirapa te hebben en hem te laten zien waar ik woon, werk en met welke mensen ik omga. Hij heeft ook meteen aardig wat mensen ontmoet, want vrijdag gaven we een Glühwein Feest voor vrienden, collega’s en bekenden. Er was warme Sangria (met kruiden en sinaasappel gemengd), pito, rijst, bonen stew en soep. Het feest begon om 16.00 en rond 20.30 ging de laatste gast weg. De meeste Ghanezen hebben een ander dagritme dan wij gewend zijn nl. vroeg naar bed en vroeg weer op.
Mochten mensen zich afvragen of ik hier ook nog werk dan is het antwoord ‘Ja’. Er was de afgelopen weken veel papierwerk te doen. Ik heb mijn eerste kwartaalrapport geschreven en een APR (= Annual Partnership Review) gehad. In het kwartaalrapport staat beschreven welke activiteiten gedaan zijn (en met wie), wat de korte en lange termijn effecten daarvan zijn, wat er geleerd is en welke “uitdagingen” er waren. Bij een APR wordt de samenwerking tussen VSO/VSO volunteer en de lokale partner (in mijn geval Ghana Education Service) geëvalueerd. De meeting nam een groot deel van de dag in beslag en werd bijgewoond door een groep GES collega’s, alle VSO volunteers die bij GES Jirapa werken en iemand van VSO Ghana.
De Kerstdagen ben ik in Jirapa met Ellie, Alice en twee andere VSO’ers. Oud & Nieuw vier ik in Tamale.

Vanuit Ghana wil ik jullie allemaal hele fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en liefdevol 2014 toewensen!!

  • 22 December 2013 - 14:39

    Naomi:

    Weer leuk om te lezen Aniet enne leuke jurken staat je goed.
    Liefs Naomi

  • 22 December 2013 - 14:44

    Jeannette:

    He schone vrouw in je mooie jurken. Ze staan je echt leuk, en zijn zo mooi van stof/snit. Leuk om over het improviseren te lezen met die kerstsfeerspulletjes. Hebben ze daar ook eigen feesten uit hun eigen cultuur ( voor of buiten het christendom om) waar je iets van merkt? Als het zover is..... kom maar op met die foto's!
    He Anietje, Gezellige dagen met je collegae/vrienden/huisgenoten en blijf zo sprankelend in 2014!!!
    Houdoe,Jeannette

  • 22 December 2013 - 16:30

    Ina:

    Ha Anita,

    weer een leuk verslag. Dat houtje touwtje spreekt mij wel aan! Tja, kou en warmte zijn toch maar betrekkelijk... Maar de jurken zijn erg mooi geworden, staan je goed. Zo te lezen bevalt het je nog steeds goed in Ghana. Ik wens je uiteraard fijne kerstdagen daar met de mensen om je heen! liefs, Ina

  • 22 December 2013 - 18:34

    Henriette Van Harten:

    Hoi Anita,

    Wat een leuk verslag weer. Ik vind je wel stoer hoor met je muis!
    Fijn dat er nu iemand uit Nederland is gekomen.
    Wat een mooie jurken heb je laten maken, alsof je nooit iets anders hebt gedragen.
    Hele fijne feestdagen en een gelukkig 2014 toegewenst.

    Groetjes, Henriette

  • 22 December 2013 - 20:26

    Wim:

    Hoi Anita,

    Wat een leuk verslag weer. Je ziet er prachtig uit in die jurken. Wat een topper die Jurgen.

    Groetjes, Wim

  • 22 December 2013 - 21:35

    Nicole:

    De jurken zijn erg fraai. We zijn natuurlijk ook benieuwd naar de leuke setjes die Jurgen heeft meegenomen. Super fijn natuurlijk om bezoek te hebben; wij kijken uit naar de foto samen met Jurgen; liefst allebei in Ghanese kleding.
    Ps Jullie boom heeft een hoog artistiek gehalte; fijn ook dat pakjes gewoon arriveren ;-)

  • 22 December 2013 - 21:55

    Ma Van Maastricht:

    Lieve Anita,
    Wat een leuk verhaal over het inproviseren van eenvoudige dingen, maar wel praktisch.
    Wat een leuke jurken en zo kleurrijk. Brrr en de muis die in je wasgoed heeft gezeten.
    Zullen we een paar muizenvalletjes naar je opsturen? Je ziet er goed uit op de foto`s.
    Liefs van Pa en mij.

  • 22 December 2013 - 21:58

    Louisa:

    Lieve Anita,

    Een echt bureau met stapels papieren ! Je bent toch niet in Nederland ?
    Goed dat je het tegendeel bewijst met je outfit , mooi !
    Fijn dat je zo geniet van het houtje -touwtje leven, van de mensen om je heen ( Jurgen !)en niet bang bent voor muizen en ook nog werkt voor VSO.
    Ik hoop dat 2014 een goed jaar zal zijn voor je .Eerst nog fijne kerstdagen met elkaar.
    Liefs, ma

  • 22 December 2013 - 22:25

    Sabine:

    Erg herkenbaar die houtje touwtje constructies! Volgens mij geniet jij net zoveel van je VSO tijd als ik heb gedaan. Toen ik ratten bleek te hebben heb ik twee kleine katjes genomen, meteen effect! Dus misschien moet je daar ook maar naar op zoek gaan...

    Sabine


  • 23 December 2013 - 12:28

    Jurgen:

    Nou ik ben 6 dagen weggeweest om 2 dagen bij Anita op bezoek te zijn.
    Ik kan mededelen dat ze zich daar erg goed vermaakt. Ze lacht de hele dag, heeft al veel vrienden
    in het dorp en red zich verder prima. Alhoewel ze in Nederland niet zo van winkelen houdt, doet ze er daar een halve dag over om een paar tomaten, een pak rijst en een jerrycan pito (soort bier) te kopen. De dag begint daar wel vroeg met ochtendfitness bij de waterpomp maar verder is ze heel goed in nietsdoen, dus ook op dat gebied heeft ze zich al aangepast aan de plaatselijke bevolking. Kerst vieren met Gluhwein en kerstmuziek over sneeuw en rendieren bij 30 graden is wel wat vreemd. Bij navraag bij enkele gasten bleek dat ze wel een vaag idee hebben wat sneeuw is maar dit hebben ze natuurlijk nog nooit gezien. Mocht iemand nog een toiletbril over hebben dan is het wellicht een idee deze op te sturen.
    Anita bedankt voor je gastvrijheid en een fijne kerst daar!

    Jurgen

  • 23 December 2013 - 15:01

    Tanta Paula:

    Hoi Anita,
    Wat een leuk verhaal over de houtjes en de touwtjes. Het lijkt mij, dat je een jaar of zestig terug gegaan bent in de tijd.
    Leuke jurk ook en iets op je hoofd dragfen gaat je ook al goed af.
    Mocht je mijn "gewone"mailtje niet hebben gekregen, dan wens ik je hier nog maar fijne kerstdage (bij je artistieke boom) en een goed en gezond 2014 toe.
    Liefs, tante Paula

  • 25 December 2013 - 20:48

    Lilian:

    Haha geweldig verslag. Vooral over die muis was vermakelijk om te lezen, maar waarschijnlijk op dat moment iets minder plezant. Lekker praktisch en no nonsense zo'n houtje touwtje instelling. Geweldig kleurrijke jurken. Ze staan je goed!
    Lieve Aniet, hele fijne feestdagen en een goed uiteinde van dit jaar om vervolgens met dezelfde stralende lach 2014 in te gaan! xxx

  • 26 December 2013 - 11:26

    Frederiek:

    Hoi Anita,
    Waarom kopen we nog ooit een boom als het zo ook zo mooi is.
    Ik wens je heel bijzondere dagen, kerst in de warmte.....
    En alvast alle goeds voor 2014.
    Blijf ons vooral trakteren op je bijzondere verhalen. Ik kijk er steeds naar uit en geniet er enorm van!
    Veel liefs, Frederiek

  • 27 December 2013 - 18:58

    Jessica :

    Hoi Anita,
    Wat een geweldig verslag weer, leuk omschreven dat houtje touwtje stukje en hilarisch ook met die muis! Goeie kerstboom hebben jullie hoor en die jurken staan je mooi! Wederom straal je weer op de foto's en kan ik zien en lezen dat je het prima naar je zin hebt daar!
    Hoop dat je een fijne kerst hebt gehad en alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

    Liefs Jessica

  • 27 December 2013 - 21:58

    Marieke:

    Ha die Anita

    Hilarisch om te lezen dat verslag van je. Wat leuk en bijzonder dat Jurgen langs geweest is.
    Die jurken staan je goed, een Dior is er niets bij.
    Hoe waren de kerstdagen ? Wens je een gezellig oud en nieuw ! Ik heb dit jaar voor het eerst nachtdienst in mijn carriere. liefs marieke

  • 28 December 2013 - 01:08

    Marjet:

    Hoi Anita,

    Van Agnes de informatie gekregen om jouw blog te kunnen lezen. Heel fijn. Je hebt mooie jurken voor de kerstdagen gekregen! Daar kun je wel feest in vieren! Ik keek net op de kaart: je zit heel noordelijk in Ghana. Het is fijn om te lezen dat je het daar zo goed hebt en dat jullie met veel creativiteit de dagelijkse gang van zaken voor elkaar krijgen, knap hoor! Ik was de kerstdagen bij Agnes, daar heerlijk verwend met lekkere gerechten, o.a. de beroemde zuurkooltaart! Zagen ook een mooie toneelvoorstelling en vandaag naar het museum in Leiden. Goede dagen. Brainstormden ook even over bezoek aan Ghana in de zomervakantie, maar daarvoor is eerst nog wel verder overleg met jou nodig.
    Wens je een goede jaarwisseling in Tamale en heel veel plezier en succes met je werkzaamheden in 2014!! Veel groeten, Marjet

  • 28 December 2013 - 19:11

    Pink:

    Hoi anita,

    leuk om weer even de updates te lezen en fijn dat je het zo naar je zin hebt. Superleuk die jurken, maar verder ben je nog lekker wit. soort duo-penoti. leuke avonturen en grappige verhalen. ik hoor je al schaterlachen. hele fijne jaarwisseling en tot in het nieuwe jaar.
    liefs pink

  • 01 Januari 2014 - 22:57

    Mia:

    He Anita,
    Gelukkig nieuwjaar! Ben benieuwd of en hoe jullie dat gevierd hebben en op welke manier jullie daar weer een feestje omheen hebben geimproviseerd.
    Nog hartstikke bedankt voor je felicitatiemail met mijn verjaardag, dat vond ik een hele leuke verrassing!
    Wat kun jij het toch allemaal leuk beschrijven wat je daar mee maakt, met enige nuchtere afstand, terwijl je toch helemaal meedoet met alles wat op je pad komt, zo te horen. Wat een aanpassingsvermogen! En die jurken zijn leuk hoor!
    Tot het volgende verslag!
    Groetjes,
    Mia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Jirapa

Anita

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 995
Totaal aantal bezoekers 118968

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 15 September 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: